Sztuka Coachingu – jak nie wpaść w sidła antywzorców?

Atak treści dotyczących rozwoju przybiera na sile, a Ty nadal nie wiesz w co wierzyć i na co zwrócić uwagę? W tym artykule podpowiadamy, jak nie dać się zwieść przebierańcom i na co zwrócić uwagę przy rozpoczęciu przygody z coachingiem…

W ciągle zmieniającym się krajobrazie rozwoju osobistego i zawodowego coaching stał się drogowskazem, z którego korzysta coraz więcej społeczności. To dziedzina, która nie jest już zarezerwowana tylko dla sportowców czy ludzi biznesu. Coaching wdarł się w różne aspekty życia, od awansu zawodowego, do osobistego wzmocnienia. Ale czym właściwie jest coaching, kto jest coachem i jak odróżnić perełki od pułapek? Zapraszamy do wspólnej podróży, podczas której odkryjemy enigmatyczny świat coachingu, poznając jego istotę, rolę coacha i najczęstsze antywzorce, które mogą pozostawić uczucie niezrozumienia, a często też frustracji.

Co to jest Coaching?

Coaching nie jest zwykłą transakcją polegającą na udzielaniu porad. To zawiły taniec między mentoringiem, motywacją i odpowiedzialnością. W swojej istocie coaching umożliwia jednostkom wykorzystanie ich potencjału, zgłębienie zasobów, wyznaczanie znaczących celów i opracowywanie możliwych do zastosowania strategii, aby te cele osiągnąć. W przeciwieństwie do doradztwa czy mentoringu, coaching koncentruje się na zadawaniu pytań, słuchaniu i współtworzeniu rozwiązań, które rezonują z wyjątkową sytuacją osoby będącej w procesie.

Kim jest Coach?

Coach jest katalizatorem zmian, ekspertem w prowadzeniu jednostek przez ich osobiste i zawodowe wyzwania. Jest towarzyszem, przewodnikiem. Coachowie nierzadko są wykwalifikowanymi komunikatorami, biegłymi w aktywnym słuchaniu i zadawaniu prowokujących, skłaniających do przemyśleń pytań stymulujących introspekcję. Nie są po to, aby dyktować odpowiedzi, ale raczej oświetlać drogę klientom, pomagając wykorzystać wrodzone talenty i rozwinąć nowe umiejętności.

Antywzorce w coachingu: jak nie dać się nabrać?

Chociaż coaching ma ogromny potencjał transformacji, nie jest odporny na pułapki, które mogą stanowić blokadę dla postępów. Oto niektóre z najczęstszych antywzorców, które mogą pojawić się w zderzeniu z coachingiem:

  • Coach Dyktator – gdy Coach, z którym współpracujesz ma tendencje do prezentowania rozwiązań zamiast ułatwiania samopoznania – strzeż się! Najprawdopodobniej wpadłeś w sidła Coacha Dyktatora. Coachowie z takim podejściem często zagłuszają głos osoby w procesie, jednocześnie ograniczając autonomię i kreatywność.
  • Coach Nonszalancki Towarzysz – w przeciwieństwie do Coacha Dyktatora, Nonszalancki Towarzysz to postawa, która jest zbyt swobodna, nie wspiera klienta w braniu odpowiedzialności za swoje zobowiązania w wyniku czego proces postępu może ulec stagnacji.
  • Uniwersalne podejście – każda osoba jest wyjątkowa, a podejście do coachingu w formie szablonu często nie jest wystarczające. Oczywiście, w swojej karierze coacha spotkasz klientów, którzy lepiej reagują na określony rodzaj narzędzi, jednak coach to swego rodzaju kameleon, który musi dopasować się do rodzaju klienta. Coachowie, którzy używają ogólnych ram bez dostosowania ich do kontekstu poszczególnej osoby, ryzykują, że przegapią indywidualne niuanse, które są paliwem sukcesu.
  • Nadgorliwy krytyk – podczas gdy konstruktywna informacja zwrotna jest niezbędna, nadmierny nacisk i wytykanie błędów może demotywować i zniechęcać. Rolą coacha jest nie tylko wskazywanie niedoskonałości, ale przede wszystkim inspirowanie do rozwoju poprzez zachęcanie i pozytywne wzmacnianie.
  • Pułapka prestiżu i wybujałe ego – coachowie, którzy stale prezentują swoje osiągnięcia, odwołują się do decyzji, które sami podjęli oraz sugerują własne rozwiązania bez wyraźnej prośby ze strony klienta mogą nieumyślnie przyćmić podróż osoby coachowanej. Zamiast budować pewność siebie osoby z którą pracują, mogą stymulować poczucie nieadekwatności lub nieświadomie zachęcać do niepotrzebnych porównań co w efekcie będzie progiem zwalniającym na drodze do osiągnięcia celu.
  • Nierealistyczne oczekiwania – niektórzy adepci coachingu zachęcają do stawiania nierealistycznych oczekiwań i celów, zmuszając w ten sposób coachowanych do przekraczania ich granic. Może to prowadzić do wypalenia i frustracji, co mija się z celem coachingu. Coach powinien dopasować tempo oraz dynamikę sesji indywidualnie do potrzeb klienta.

 

Ścieżka do skutecznego coachingu: zrównoważone podejście

Skuteczny coaching opiera się na współpracy, empatii i umiejętności adaptacji. Coach powinien stworzyć bezpieczną przestrzeń dla klienta, w której ten będzie mógł zgłębiać swoje aspiracje, lęki i wątpliwości. Stosując aktywne słuchanie, pytania otwarte i spersonalizowane strategie, coachowie mogą odblokować potencjał osoby coachowanej i wspierać jej trwały rozwój. Coaching jest dynamicznym procesem, który umożliwia jednostkom przekraczanie własnych ograniczeń i osiąganie celów. Unikając powszechnych antywzorców i przyjmując holistyczne, zindywidualizowane podejście, zarówno coachowie, jak i ich klienci mogą wyruszyć w transformacyjną podróż samopoznania. Tak więc, niezależnie od tego, czy chcesz stawić czoła zawodowym wyzwaniom, czy rozwikłać tajemnice swojej osobistej podróży, pamiętaj, że dobrze przeprowadzony coaching może być narzędziem, które przybliży Cię do upragnionego celu.

 

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Pozostałe wpisy

Słuchać aktywnie – czyli jak?

Przewodnik po tym, jak słuchać by inni chcieli
z nami rozmawiać. Narzędzie, dzięki któremu wbijesz kolejny level w komunikacyjnej grze
i stworzysz bezpieczną, otwartą przestrzeń sprzyjającą rozwojowi w życiu zawodowym
i prywatnym…

CZYTAJ WIĘCEJ